Digitaalinen markkinointistrategia: Tavoitteet ja kehitysvaiheet

Termi "digitaalinen strategia" on laajalti käytetty, mutta tulkinnat vaihtelevat. Selvennämme, mikä digitaalinen markkinointistrategia on, ja tarjoamme käytännön oppaan. Käsittelemme kysymyksiä kuten mikä se on, milloin yritys tarvitsee sen, sen osat sekä miten kehittää ja toteuttaa sen.

Mikä on digitaalinen markkinointistrategia?

Digitaalinen markkinointistrategia on yhtenäinen joukko vaiheita, jotka hyödyntävät digitaalisen markkinoinnin työkaluja ja taktiikoita liiketoiminnan tiettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi. Kuten mikä tahansa strategia, se lähtee liikkeelle asetetuista tavoitteista ja koostuu kolmesta olennaisesta osasta:

  • Nykytilanteen ja tavoitteiden saavuttamista estävien ongelmien tunnistaminen 
  • Perussuunnitelma näiden ongelmien ratkaisemiseksi 
  • Joukko avaintoimia, jotka ovat tarpeen tavoitteiden saavuttamiseksi

Kehittämään digitaalista strategiaa liittyvät tavoitteet

Digitaalisen strategian kehittämisen ensisijainen tavoite on luoda kattava, ymmärrettävä ja perusteltu suunnitelma liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamiseksi. Täydellisyys ja perustelu viittaavat myös korkeaan todennäköisyyteen (luotettavuuteen) tavoitteiden saavuttamisessa, erottaen sen "pilkullisesta" digitaalisesta liiketoiminnan edistämisestä. Jos tavoitteenasi on luotettava ja ennustettava myynti ja voiton kasvu, markkinaosuuden lisääntyminen sekä menestys kilpailuympäristössä, yrityksesi digitaalisen strategian muotoileminen on olennaista.

Milloin ja kuka tarvitsee Internet-markkinointistrategian?

Sinun ja yrityksesi on valmis siihen, jos:

  • Olet kokeillut yksittäisiä internetmarkkinoinnin työkaluja ja jatkat niiden käyttöä
  • On ollut tai on tiettyjä positiivisia tuloksia
  • Sinulla on perusläsnäolo verkossa (verkkosivusto, mahdollisesti sosiaalinen media)
  • On liikennettä (verkkosivustolle tai sosiaaliseen mediaan), tiedusteluja ja myyntiä
  • Kuitenkin olet tyytymätön tiedustelujen ja myyntien määrään, tavoitteitasi ei saavuteta, etkä tiedä, miten tilannetta voitaisiin radikaalisti muuttaa

Yhteenvetona voidaan todeta, että tietty taso kokemusta ja vuorovaikutusta brändisi ja tuotteesi kanssa vaaditaan siirtymiseen tasolle, jossa työskennellään harkitun strategian parissa. Jos tunnistat tilanteesi tässä kuvauksessa, tarvitset digitaalisen strategian käsittelemään haasteitasi.

Yleinen järjestelmä digitaalisen strategian rakentamiseksi

Digital strategy

Kuten mikä tahansa strategia, Internet-markkinointistrategia:

Digitaalistrategian kehittämissuunnitelma

1. Tilanteen ja kaikkien alustavien tietojen kerääminen ja analysointi:

Tarvitset numeroita ja faktoja. Kerää kaikki tiedot, jotka liittyvät koko yrityksen kehitysstrategiaan. Jos olet tehnyt SWOT-analyysin, tämä kokemus sopii tähän täydellisesti: analysoi yrityksen ja tuotteen vahvuudet ja heikkoudet, markkinamahdollisuudet ja mahdolliset uhat. Tunne kasvumahdollisuudet.

Sinun on kärsivällisesti ja harkitusti vastattava kymmeniin kysymyksiin yrityksestäsi, tuotteestasi, markkinasta, asiakkaista, kilpailijoista, hinnoittelusta, myyntisyklistä, myyntiturvasta jne. Mitä myyt, mitkä tuotteet ovat kannattavimpia? Miten asemoit itsesi? Mitkä mainoskampanjat ovat käynnissä? Millainen on verkkosivustosi tila? Mikä on yrityksesi nykyinen maine? Mitä ainutlaatuista myyntipistettä (USP) tuotteillasi on? Miksi sinulta kannattaa ostaa? Mitä kilpailijat tarjoavat? Mitkä ovat heidän tuotteidensa edut? Mitkä myyntivolyymit on saavutettu? Ja mikä on markkinakysyntä? Objektiivisesti sanottuna kuinka kiinnostavia tarjouksesi ovat, ja monia muita kysymyksiä.

Miksi näin yksityiskohtainen? Koska alkuvaiheessa on tärkeää luoda vahva perusta tulevalle digitaaliselle markkinointistrategiallesi.

Tässä vaiheessa sinun on myös analysoitava kohdeyleisösi. Kuka ostaa sinulta, ja mitä asiakasryhmiä voit tunnistaa? Kuka heistä on aktiivisempi ja tekee enemmän ostoksia? Jokaiselle kohdeyleisön ryhmälle on luotava kohdeyleisön muotokuva käyttäen Persona-menetelmää.

2. Tavoitteiden asettaminen

Yrityksesi yleisten tavoitteiden perusteella sinun on määritettävä ne markkinointi- ja myynti-indikaattorit, joihin pyrit. Niiden tulisi olla selkeästi määrällistettyjä. Niihin voi kuulua:

  • Määrät (tiedustelut, myynnit, aktiiviset asiakkaat jne.)
  • Määrät (myynnit, markkinaosuus)
  • Prosentit (verkkosivuston muuntokurssit, tiedusteluista myyntiin jne.)

Tavoitteet on määriteltävä (hajotettava) jokaiselle avainproduktiollesi ja asiakasryhmällesi. Hajota ne kullekin tuotteelle kohdennetun verkkosivuston vierailujen määrään. Miten aiot saavuttaa erilaiset kokonaistulokset, esimerkiksi liikevaihdin ottaen huomioon markkinamahdollisuudet? Tämä on vain hypoteesi; on selvää, että voit tehdä säätöjä prosessin aikana - joustavuus ja sopeutumiskyky ovat normaaleja.

Tavoitteiden asettamisessa noudata SMART-periaatetta. Määritys itse tarkoittaa yksityiskohtaisuutta ja mitattavuutta, ja määräajat ovat myös tarpeen. Ole realistinen 😊

3. Pullonkaulojen ja avainten muutospisteiden tunnistaminen

Tähän mennessä ymmärrät jo:

  • nykyisen tilanteen (olosuhteet, käytettävissä olevat resurssit ja mittarit)
  • mittarit, jotka haluat saavuttaa toteuttamalla digitaalisen markkinointistrategian

Nyt sinun on arvioitava ja määritettävä, missä ja mitkä ongelmat tällä hetkellä estävät tavoitteidesi saavuttamisen. Ehkä liikenteessä on pullonkaula - onko verkkosivustollasi hyvin vähän kävijöitä? Vai onko muunnosnopeus liian alhainen? Tai onko keskimääräinen tarkistus liian alhainen? Tai yleensä et tarjoa ja myy kaikille kohdeyleisöille, tai ehkä et tee tarpeeksi lisämyyntiä? 

Tarvitset luettelon tiettyistä rajoituksista tehtävistä hypoteeseista. Nämä rajoitukset muuttuvat myöhemmin digitaalisen strategiasi vaikuttaviksi avainkohdiksi.

Luettelon luomisen jälkeen aseta sille prioriteetit: valitse sopivimmat hypoteesit "resurssit / mahdollinen vaikutus tavoitteen saavuttamiseen" -suhteen perusteella.