Markkinointistrategia

Monikanavainen markkinointi

Yhtenäisen asiakaskokemuksen luominen kaikkien viestintäkanavien kautta konversion ja asiakasuskollisuuden parantamiseksi

Mitä on monikanavainen markkinointi

Monikanavainen markkinointi on markkinoinnin muoto, joka yhdistää useita viestintäkanavia yhtenäiseksi strategiaksi saumatonta vuorovaikutusta varten kohdeyleisön kanssa. Toisin kuin monikanavaisessa lähestymistavassa, monikanavaisuus luo yhtenäisen ja johdonmukaisen kokemuksen asiakkaille riippumatta vuorovaikutuskanavasta.

Monikanavaisen markkinoinnin edut

Personointi

Personoidut tarjoukset perustuen kattaviin tietoihin asiakkaasta kaikista vuorovaikutuskanavista.

Resurssien säästö

Kaskadimaiset viestiketjut ja älykäs segmentointi vähentävät kalliiden viestintäkanavien kustannuksia.

Saumaton kokemus

Asiakas voi aloittaa vuorovaikutuksen yhdessä kanavassa ja jatkaa toisessa ilman kontekstin menetystä.

Enemmän tietoa

Tietojen kerääminen kaikista vuorovaikutuspisteistä asiakkaiden käyttäytymisen syvempää ymmärtämistä varten.

Parantunut asiakaspito

Yritykset, joilla on vahvat monikanavaiset strategiat, säilyttävät jopa 89% asiakkaistaan.

Liikevaihdon kasvu

Vuotuisen tuoton kasvu keskimäärin 9,5% ja kulujen vähentyminen 7,5%.

Miten monikanavainen markkinointi toimii

Näe ero monikanavaisen ja monikanavamarkkinoinnin strategioiden välillä käytännössä

Monikanavainen lähestymistapa

Yritys

Web
Call
Email
Store
Asiakkaat

Erilliset kanavat toimivat itsenäisesti ilman tietojen jakamista

Monikanavamarkkinoinnin lähestymistapa

Yhtenäinen tietoalusta

Yritys

Web
Call
Email
Store
Asiakkaat

Kaikki kanavat ovat yhteydessä toisiinsa, jakavat tietoja yhtenäisen asiakaskokemuksen luomiseksi

Miten monikanavainen markkinointi eroaa monikanavaisesta lähestymistavasta

Monet yritykset käyttävät useita kanavia kommunikoidakseen asiakkaiden kanssa, mutta se ei tarkoita, että heidän strategiansa on monikanavainen. Keskeiset erot:

Johdonmukaisuus

Monikanavainen:

Viestit ovat itsenäisiä kussakin kanavassa

Monikanavamarkkinointi:

Viestit muodostavat yhtenäisen ketjun kaikissa kanavissa

Hallinta

Monikanavainen:

Jokaisen kanavan erillinen hallinta

Monikanavamarkkinointi:

Yhtenäinen hallintakeskus kaikille kanaville

Tunnistaminen

Monikanavainen:

Asiakas voi näyttää uudelta eri kanavissa

Monikanavamarkkinointi:

Asiakas tunnistetaan samalla tavalla kaikissa kanavissa

Tehokkuuden arviointi

Monikanavainen:

Analyysi jokaiselle kanavalle erikseen

Monikanavamarkkinointi:

Analyysi kaikille kanaville kokonaisuutena

Miten rakentaa monikanavainen markkinointistrategia

1

Tutki kohderyhmää

Laadi yksityiskohtainen ostajapersoonan kuvaus iän, sukupuolen, kiinnostusten kohteiden ja ensisijaisten viestintäkanavien kanssa.

2

Visualisoi asiakkaan matka

Luo asiakkaan matkakartta (CJM) nähdäksesi kaikki kosketuspisteet ja tunnistaaksesi viestinnän aukot.

3

Valitse viestintäkanavat

Määritä tehokkaimmat kanavat kohderyhmällesi ja sulje pois epäolennaiset.

4

Asenna CRM

Valitse CRM-järjestelmä, joka mahdollistaa tietojen keräämisen ja analysoinnin yhdessä paikassa.

5

Suunnittele viestintästrategia

Kehitä viestien järjestys ja asiakkaiden säilyttämismenetelmät.

6

Käytä automaatiotyökaluja

Implementoi chatbotit, automaattiset lähetykset ja muut työkalut manuaalisen työn minimoimiseksi.

7

Analysoi tuloksia

Kerää säännöllisesti palautetta ja seuraa KPI:tä strategian parantamiseksi.

Esimerkkejä onnistuneesta monikanavaisesta markkinoinnista

Verkko- ja kivijalkakauppaostojen integrointi

Asiakas aloittaa tilauksen sovelluksessa ja viimeistelee ostoksen fyysisessä liikkeessä. Järjestelmä tunnistaa hänet samaksi asiakkaaksi, säilyttäen vuorovaikutushistorian.

Personoidut suositukset

Verkkosivuston selailutietojen perusteella yritys lähettää personoituja tarjouksia sähköpostitse, ja jos reaktiota ei tule, viestipalvelun tai tekstiviestin kautta.

Yhtenäinen kanta-asiakaskortti

Bonuksia ja alennuksia kertyy ja käytetään samalla tavalla riippumatta ostokanavasta - kivijalkamyymälässä, verkkosivustolla tai sovelluksessa.

Monikanavaisen markkinoinnin käyttöönotto FADS:n kanssa

Autamme yrityksiä kehittämään ja implementoimaan monikanavaisia strategioita, yhdistäen kaikki asiakkaiden kosketuspisteet yhtenäiseksi järjestelmäksi. Lähestymistapamme sisältää:

Olemassa olevien viestintäkanavien auditointi

Monikanavaisen strategian kehittäminen liiketoiminnallesi

CRM-järjestelmien ja automaatiotyökalujen käyttöönotto

Personoitujen viestintäskenaarioiden luominen

Tiimisi kouluttaminen uusien työkalujen käyttöön

Jatkuva analytiikka ja strategian optimointi

Monikanavavalmiuden tarkistuslista

Arvioi yrityksesi valmiutta monikanavaisen strategian toteuttamiseen tällä interaktiivisella tarkistuslistalla

Onko sinulla yhtenäinen asiakastietokanta (CRM/CDP)?
Onko markkinointitiimisi yhtenäistetty eri kanavien välillä?
Voitko tunnistaa asiakkaat johdonmukaisesti kaikissa kosketuspisteissä?
Onko sinulla työkaluja asiakasmatkojen analysoimiseen eri kanavissa?
Onko asiakastietosi saatavilla reaaliajassa kaikissa osastoissa?
Onko sinulla automaatiotyökaluja monikanavaiseen markkinointiin?
Voivatko asiakkaat vaihtaa kanavien välillä saumattomasti matkansa aikana?
Onko sinulla yhtenäinen brändi ja viestintä kaikissa kanavissa?

Monikanavavalmiuspisteesi

Valmiuspisteesi

0/8

Matala valmius

Harkitse perus-CRM:n käyttöönottoa ennen monikanavaisuuden tavoittelua.

Olet valinnut 0 kohdetta 8:sta.

Tarkista lisää kohteita parantaaksesi valmiuspisteesi.

Usein kysytyt kysymykset

Mistä aloittaa monikanavaisen markkinoinnin käyttöönotto?

Aloita auditoimalla olemassa olevat viestintäkanavat ja luomalla yhtenäinen asiakastietokanta. Valitse alusta, joka mahdollistaa kaikkien kanavien hallinnan yhdestä paikasta.

Mitä työkaluja tarvitaan monikanavaiseen markkinointiin?

Monikanavaisuuden perusta on CRM-järjestelmä tai CDP (asiakastietoalusta), joka kerää tietoa kaikista lähteistä. Tarvitaan myös markkinoinnin automaatiotyökaluja, analytiikkajärjestelmiä ja integraatioita eri viestintäkanavien kanssa.

Sopiiko monikanavainen markkinointi pienille yrityksille?

Kyllä, jopa pienet yritykset voivat toteuttaa monikanavaisuuden perusperiaatteita. Aloita integroimalla muutama pääkanava ja laajenna strategiaa vähitellen liiketoiminnan kasvaessa.

Valmis luomaan yhtenäisen asiakaskokemuksen?

Ota yhteyttä konsultaatiota varten monikanavaisen strategian kehittämisestä ja toteuttamisesta, joka on räätälöity liiketoiminnallesi.

Share: